Recenze k Vlnám podivna

27. listopadu 2011 v 14:48 | Therressa |  Piráti z Karibiku 4: Na Vlnách podivna
Recenze se mi celkem líbí :) Snad se bude líbit i Vám.. (ale neříkám,že tam není kritika :))
Kapitán Jack Sparrow (Johnny Depp) se vrací do Londýna, aby sehnal posádku a mohl se vypravit hledat pramen mládí. Jenže není sám. Omládnout by chtělo i jeho veličenstvo Velké Británie, tak si najme kapitána Barbossu (Geoffrey Rush), aby jim jako zkušený zámořník pomohl. Ve hře jsou ještě Španělé a zlý pirát Černovous (Ian McShane). Zapomenout nesmíme na jeho dceru Angelicu (Penelope Cruz), která má do výpravy taky co říct. A plavba za fontánou mládí může začít.
Na režisérské sesli se objevil Rob Marshall (oscarové Chicago, muzikál Nine) a je to poznat. Ten se k pirátské látce postavil trochu jiným způsobem. Na megalomanské akční scény a trikovou hitparádu se už hrát nebude. Může to být jak menším rozpočtem, tak rozdílným pohledem režiséra. Opouští se i od pirátským soubojů na moří, jehož důkazem je i střet Barbossy se španělskou flotilou, kde se místo děl a výbuchu, raději zavelí kupředu a pluje se dál. Někomu to může vadit, ale Marshall to vynahrazuje jinde.
Pochvalu dostane poslední díl pirátu za ucelenost děje. Dvojka i trojka se zmítala v propletenosti postav, jejich neustálých zradách a nerozvinutém charakteru a motivaci. Divák se pak ztrácel a místy nechápal, co se vlastně před ním odehrává. Marshall ale dává postavám pevnější strukturu, díky které je možnost se orientovat v jejich chování a návaznosti. Děj drží přehledně při sobě a neutíká, kam se mu zlíbí a jak scénáristy napadne. Navíc všichni zúčastnění jsou prezentováni výbornými herci, kde Depp nezklame, Penelope Cruz ukáže (nejen svou krásu tedy) , že opravdu Keiry Knigthley bylo dost, Rush si zopakuje, co nám ukazoval v předchozích dílech a McShane si plnohodnotně užije návrat mezi padouchy.
Další velká pochvala zamíří ke kameře. Zde Marshall ukazuje, že umí a ví, jak na to. Geniálně střídá kamerové filtry a podbarvuje dění na plátně. Temná atmosférická střídá vizuálně ostrou bílou, která ústředně útočí na oko diváka. Změny barev a zručná práce s pohyby kamerou jsou možná faktorem, který divák na první pohled neregistruje, ale určitě patří k důležitému aspektu, který dává Pirátům rozdílný výkres na plátně. Nesmím zapomenout na vynikající Zimmerovu hudbu, která dává každé scéně o stupeň větší gradaci a dynamiku. Neselhává ani v pomalejších pasážích, Zimmer prostě opět nezklamal a pokud měl někdo pochyby, že ve čtvrtém díle bude jeho hudba ohraná, budiž se skočí přesvědčit o opaku do kina.
Jak už trailery naznačily, nejnovější díl nabídne mořské panny. A právě pasáž, ve které se poprvé objeví a následná akční scéna, nabídnou výbornou podívanou, už za kterou stojí film vidět. Celá scéna bere dech, je parádně natočená a suverénně si ukrajuje označení nejlepší scény celého filmu. Potom i celá dějová linie s mořskými pannami skvěle funguje a dodává novým Pirátům nádech originality a neokoukanosti.
Zde ale výčet kladů končí. První problém, který s Piráty budete mít je pomalý rozjezd. Hodně se mluví, brzdí a vymýšlí. Sice se úvod snaží prostříhat šermířskými scénami, ty už jsme ale všichni viděli tolikrát, že po sto padesáté šesté už nám to nestačí a jako akční výboj neuspokojí. Chybí tu nějaký nádech zajímavosti a nepředvídatelnosti. Někdo by mohl mít i problém s tím, že všichni zúčastnění se vydali hledat fontánu mládí a zapomněli, že jako piráti by se měli by pohybovat po vodě a hulákat u kormidla. Opravdu, lodí a moře je tu poskrovnu a většina děje se odehrává na zeleném ostrově.
Další výtka míří k přehlednosti akčních scén. Až na čestnou výjimku (první scéna s mořskými pannami) je akce dost chaotická. I když Marshall dokáže perfektně pracovat s kamerou, tak souboje mu ujíždí a často vzniká nejasný mišmaš kordů, lidí a řevu. Další aspekt, který může působit nezajímavě je mystično, na kterých se čtvrtí piráti lehce pohybují. Občas totiž mysteriózní vlna Černovouse působí rušivě a neprakticky, místy až zbytečně. Do dějového konceptu se nehodí a nekooperuje s ostatními postavami.
Přesto poslední díl Pirátu z Karibiku nakonec působí nadprůměrně. Rozhodně strčí do kapsy roztahaný třetí díl a nabídne dobrodružnou podívanou. Sice už neservíruje velké vizuální parády, ale na druhou stranu přichází s jiným uchopením, který sází na pečlivější práci s postavami, zajímavou barevnost kamery a jako vždy excelentní hudbu. Brzdí jej pouze pomalý a místy nudný rozjezd a nepřehledné akční scény. Jako celek ale film šlape, takže kino byste minout neměli.

Buď první, kdo ohodnotí tento článek.